Week 7: Assembly, farmers Day en church - Reisverslag uit Accra, Ghana van Kim Diender - WaarBenJij.nu Week 7: Assembly, farmers Day en church - Reisverslag uit Accra, Ghana van Kim Diender - WaarBenJij.nu

Week 7: Assembly, farmers Day en church

Blijf op de hoogte en volg Kim

05 December 2017 | Ghana, Accra

And that was week 7. Wederom een week voorbij. Deze week geen leuke verhalen over onze belevenissen in het noorden helaas. Woensdag avond kregen we toevallig te horen dat op de normale route naar het noorden de bruggen gesloten zijn tot na kerst, en de enige alternatieve route duurt minimaal 30 uur… Balen! Maar hé elk nadeel heeft z’n voordeel, want dit geeft me een perfect excuus om terug te gaan naar Ghana. Ondanks dat we dus ons geplande weekend moesten cancelen, hebben we ons deze week en het weekend wel weer prima vermaakt.

Maandag besloot ik verder te gaan met het spelend leren en mochten de kinderen wederom een math game doen. Leuk om te zien hoeveel beter ze mee doen en het ook daadwerkelijk beter gaan doen. Na school heb ik aan mijn blog gewerkt, geknuffeld met Buddy (onze schattige pup) en een wasje gedraaid – voor zover je dat draaien kunt noemen, aangezien we geen machine hebben. Later op de middag ben ik nog even naar de Shelter geweest en omdat ik eindelijk weer mijn energie terug had, heb ik maar weer eens gevoetbald met de jongens. Na een bucket shower besloot ik nog naar Hillyz te gaan. Ondanks dat het motto hier “no shame” is tijdens het poolen, ging dit vanavond voor mij niet op en kon ik na een potje pool met Anniek toch maar beter een shame corner gaan zoeken.

Dinsdag ochtend gingen Roan, Ed, Yolin en ik mee met Gloria naar een Town Assembly. Dit was een bijeenkomst over het dorp waar we wonen waarbij ze gezamenlijk plannen gingen maken voor de komende 4 jaar. Het was grappig om mee te maken, maar omdat een groot deel in Ga (lokale taal) was en het zoals gewoonlijk weer erg warm was waren we opgelucht dat we na 4 uur eindelijk weer naar huis gingen. Weer thuis aangekomen besloot Gloria dat ze aan haar make-up skills moest werken en werd ik door de jongens geopperd als Barbie. Dat ze aan haar make-up skills moest werken is overigens volledig correct, want toen ze klaar was zag ik eruit als een clown. Nadat ik alles weer van mijn gezicht gepoetst had, werd mijn haar nog gevlochten – hier heeft ze meer talent voor – en daarna was het tijd om de babies op te halen. De rest van de middag heb ik nog met de kinderen gespeeld in de shelter. In de avond ging ik samen met Ed weer naar Hillyz omdat we zin hadden in kip en ik echt hard moest gaan werken aan mijn pool skills na gisteravond.

Woensdag is het zowaar eens gelukt om uit te slapen tot na 8 uur. Na een kort schooldagje ging ik in de middag samen met de andere Nederlanders uit het huis naar Junction Mall om te genieten van lekkere koffie, airco en WiFi. Op de terugweg besloten we dat we wel wat extra beweging konden gebruiken en lieten we de taxi’s voor wat ze waren. Goed voornemen natuurlijk om te gaan lopen, maar voor onze omgeving was dit iets minder aangenaam aangezien Yolin en ik de gehele route heerlijk vals liedjes gezongen hebben. In de avond hadden we een rustig huisavondje, of nouja rustig… op het moment dat Yolin besloot om te gaan douchen en haar boxje mee te nemen kwam ik erachter dat ik haar boxje kon kraken en heeft ze de rest van haar shower kunnen genieten van Frans Bouwer en K3. Daarna hebben we allen nog tv gekeken in de woonkamer en zijn we lekker optijd naar bed gegaan.

Donderdag ochtend hebben we tot de pauze eerst met de kinderen gedanst, omdat de kinderen dit allen zo ontzettend leuk vinden en we op vrijdag vrij zouden zijn. Na dansen heb ik met mijn klas nog Engels en Math gedaan in groepsspel vormpjes: jongens tegen de meisjes. Grappig om te zien hoe fanatiek de kinderen zijn, vooral wanneer je ze jongens tegen de meisjes laat spelen. Na lunch kwam Anniek op bezoek en hebben we samen aan wat gewerkt. Nadat de babies van school gehaald waren ben ik nog in de shelter gaan spelen met de kinderen. In de avond gingen we met zijn allen naar Hillyz toe waar we een leuk spelletje gespeeld hebben en een gezellig avondje gehad hebben.

Vrijdag was het farmers Day en waren we een dag vrij. Na uitgeslapen en rustig ontbeten te hebben gingen we langs de shelter, omdat Isaac jarig was. Na hem verrast te hebben met speelgoed en snoepjes gingen alle kinderen in een kring om hem heen te staan en begonnen ze in volle borst voor hem te zingen. Het laatste liedje eindigde met “HOW OLD ARE YOU” waarna Isaac 13 keer moest springen, de kinderen telden allen hardop mee en toen hij bij 13 was begonnen alle kinderen hun verzamelde emmers water over Isaac heen te gooien. Het is in Ghana een traditie om iemand tijdens zijn/haar verjaardag nat te gooien. Erg grappig om te zien natuurlijk! Na dit feestje gingen Yolin, Ed, Merel en ik naar het zwembad voor een relaxt middagje. In de avond werden we verrast met een BBQ night. Na een heerlijk diner en een gezellige avond ben ik rond 1 uur gaan slapen.

Zaterdag ochtend hadden Yolin en ik samen het geniale idee om een lekker ontbijtje te maken. 3 lucifers en een heleboel moeilijke blikken later kwam een meisje van de shelter ons vertellen dat het gasfornuis niet aan ging omdat deze niet zat aangesloten op een gastank… FAAL! Daarna besloten we maar broodjes met pindakaas en chocopasta te eten, dat lukte ons nog net wel. Na de lunch vertrokken Yolin, Ed en ik naar Accra voor een dagje sightseeing. We hadden tijdens onze introductie al heel veel gezien – zoveel dat zelfs Dilys geen ideeën meer had voor onze sightseeing tour – maar wilden toch graag nog een keer cultureel doen in Accra. Aangekomen in Accra zijn we eerst naar het Nationaal Theater gelopen waartegenover ook nog een kermis stond. De attracties waren kapot, maar het was wel grappig om te zien hoe mensen zich er desondanks mee konden vermaken. Daarna hebben we genoten van een beker (ijs)koffie en vervolgden we onze tour naar de Holy Trinity Cathedral, het Mausoleum en de beruchte Art Market. We besloten om alles lopend te doen, omdat je zo veel meer te zien krijgt en het lokale leven meer kan proeven. Onderweg waren we vooral onder de indruk van het grote contrast binnen de stad. Mooie, grote en luxe gebouwen worden afgewisseld door armoede. We zijn onze citytour geëindigd bij een barretje op de Art Market. In de avond hebben we wederom een gezamenlijk chill woonkamer avondje gehad en ging ik op tijd slapen.

Zondag ging mijn wekker om 6.15, omdat ik met Gloria mee zou gaan naar de kerk. Na mij nog 10 keer omgedraaid te hebben en alle mogelijke excuses doorgenomen te hebben besloot ik ruim 20 minuten later toch netjes mijn bed uit te gaan en was ik uiteindelijk netjes optijd om Gloria te meeten. In de kerk werd ik als enige obroni gelukkig niet zo erg aangekeken als ik verwacht had, opluchting. Grappig om een kerkdienst mee te maken hier. Het is niet zoals de Gospel kerken op tv, maar ze zingen wel veel. Weer een Ghanian Experience om van mijn bucketlist te strepen. Toen ik rond half 11 weer thuiskwam was iedereen net wakker en besloten we te gaan ‘brunchen’ bij Brigade. Na de brunch ging ik naar Anniek toe. Hier heb ik een heerlijk relaxt dagje gehad met Rummikub, Mama Mia, Frozen en veel plezier en gezelligheid.

Vanavond komt Baby terug na 3 weken afwezig geweest te zijn. Ontzettend leuk dat ze oprecht terugkomt en zo snel ook! Hier kijken wij allen ontzettend naar uit natuurlijk, nog een paar uurtjes :)

Verder zal ik de komende 2 weken nog zoveel mogelijk gaan genieten van het geweldige Ghana en al deze leuke en lieve mensen.

Fijne sinterklaas en stuur maar wat pepernootjes en witte chocoladeletters mee terug in de zak met zwarte piet!

Kusjes en knuffels from Ghana

  • 08 December 2017 - 09:47

    Blizzy:

    Nog maar 2 weekjes.... wat vliegt de tijd Kimmie XxXx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

World travels

Actief sinds 23 Okt. 2017
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 19472

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2017 - 31 December 2018

Down south!

Landen bezocht: