Week 12: Cape Town, Johannesburg en Kruger - Reisverslag uit Sabie, Zuid-Afrika van Kim Diender - WaarBenJij.nu Week 12: Cape Town, Johannesburg en Kruger - Reisverslag uit Sabie, Zuid-Afrika van Kim Diender - WaarBenJij.nu

Week 12: Cape Town, Johannesburg en Kruger

Blijf op de hoogte en volg Kim

10 Januari 2018 | Zuid-Afrika, Sabie

Dit is alweer mijn laatste blog vanuit Zuid-Afrika. Onze 4 weken hier zijn bijna voorbij. Over 3 dagen begin ik aan, wederom, een nieuw avontuur in Azië en 6 dagen later komt pap voor twee-en-halve week op bezoek. Ondanks dat het dubbele afscheidsgevoel nu niet zo erg is als in Ghana, aangezien we hier constant hebben rondgereisd, zal ik Afrika met al haar indrukwekkende en adembenemende landschappen en momenten gaan missen. Ook afgelopen week zijn we weer ontzettend verwend hier down south.

Donderdag hadden we een luie ochtend, na al dat rijden en reizen waren we hier wel even aan toe. Toen het mij eindelijk gelukt was om uit bed te komen en ik in de tuin aan het genieten was van het zonnetje belde Dilys en hebben we gezellig bijgepraat. Na een tijdje kwam Simon me halen, omdat we nog niet gegeten hadden en zijn we gaan brunchen bij het restaurant naast het hotel. In de middag zijn we naar Cape Good Hope Castle gereden. Dit kasteel werd gebouwd in opdracht van de VOC en is het oudste nog bestaande Europese bouwwerk in Zuid-Afrika. Het kasteel was leuk om te bekijken, maar verder helaas een beetje kaal met weinig beleving. Vanuit het kasteel zijn we doorgelopen naar de Slave Lodge. Het gedeelde van deze Lodge dat daadwerkelijk over slavernij ging vond ik erg indrukwekkend, helaas was dit maar een klein gedeelte en was het merendeel van de Lodge gevuld met andere kunstgeschiedenis stukken. Weer buiten hebben we genoten van een ijsje in een parkje en zijn we teruggereden naar het hotel. In het hotel ontving ik een videogesprek vanuit Ghana: de lieve kindjes. Na wat met de oudere kindjes ‘gesproken’ te heben, kreeg ik de babies te zien. De babies waren weer terug na kerst en zaten lief met z’n drieën op een muurtje wat te eten. Toen ze me op de telefoon zagen kreeg ik te horen dat ik mijn mond open moest doen waarna ze me probeerden te voeren via de camera. Te schattig!! Zo leuk altijd om deze schatjes via videocall te zien en te spreken, maar ook erg dubbel want na deze videocalls mis ik het altijd nog erger. In de avond zijn we nog wat gaan eten in de haven en weer terug bij het hotel hebben we onze tas ingepakt omdat we de volgende dag zouden vertrekken.

Vrijdag morgen ging de wekker alweer vroeg omdat we vandaag naar Robben Eiland zouden gaan. Na een ontbijtje bij V&A Waterfront stonden we netjes op tijd bij de boot welke ons naar Robben Eiland zou brengen. Vanaf de boot hadden we nog het geluk om walvissen te spotten, gaaf! Aangekomen op het eiland kregen we eerst een bus rondleiding over het eiland, omdat het nog aardig vroeg was en de gids monotoon dingen aan het vertellen was heb ik mijn informatie over de dingen op het eiland verder van google gehaald. Na de eiland tour kregen we een prison tour. Deze rondleiding werd gegeven door een ex-gevangene en was ontzettend impressive. Bizar hoe dit allemaal heeft kunnen plaatsvinden! Ondanks dat ik enorm genoten had van de rondleiding, vond ik het enorm naar en denigrerend hoe de rondleidingen gegeven worden door ex-gevangenen, maar alles lijkt te gaan om Mandela. Direct vanaf het begin werd de spanning naar Mandela al opgebouwd met uitspraken als: “at the end of this tour I will take you guys to Mandala’s cell”. Jammer hoe alle andere gevangenen eigenlijk een beetje in het niets lijken te vallen en vergeten lijken te worden op deze manier. Weer aangekomen op de haven in Kaapstad hebben we nog even genoten van een zeehondje die in de haven aan het spelen was en daarna zijn we gaan rijden. Vandaag hadden we enorm saaie en uitzichtloze wegen en ik was dan ook blij dat we 5 uur verderop een hotel geboekt hadden. Helaas had dit hotel geen WiFi en blies de airco warme lucht, een raam openzetten met 33 graden ging ook niet helpen dus uiteindelijk kregen we een mobiele airco. Na wat gegeten te hebben besloten we om 20u naar bed te gaan. Helaas was ik zo moe dat slapen niet lukte en het onveilige gevoel wat ik in dit dorpje en hotel had droeg hier ook niet echt positief aan mee. Nadat ik eindelijk in slaap gevallen was, werd ik midden in de nacht nog wakker, omdat er politie voor ons raam stond met zwaailichten. Gelukkig was het maar voor een nachtje!

Zaterdag ochtend vertrokken we vroeg richting Johannesburg. Helaas waren de wegen vandaag niet veel leuker dan gisteren en waren we dan ook erg blij dat we rond 4 uur eindelijk aankwamen in het hotel. Omdat we naar Kruger zouden gaan en dit vanaf Johannesburg maar 4 uurtjes is, hadden we in Kaapstad besloten om weer terug te gaan naar ons eerste hotel hier. Tijdens het inchecken werden we herkend door de receptiemedewerker en kregen we dan ook onze ‘eigen’ kamer terug. Nadat we alle spullen op de kamer gelegd hadden hebben we eerst een duik in het zwembad genomen, zijn we gaan douchen en daarna bij de pizzeria 5 minuten verderop wat gaan eten. Handig om de buurt nog een beetje te kennen. Na het eten zijn we lekker gaan slapen.

Zondag hebben we een luilekkerland dagje gedaan. Na het ontbijt zijn we op bed gaan hangen met netflix. Na 3 episodes heb ik mezelf ertoe weten te zetten om mijn tas uit te gaan ruimen voor Azie, zodat Simon de rest mee terug kan nemen naar Nederland, toen ik hier eindelijk mee klaar was ben ik Simon gaan joinen bij het zwembad. Toen Simon het genoeg vond heb ik nog even gezellig gebeld met Kirsten en ben ik ook gaan douchen. Na dit relaxte dagje zijn we wat gaan eten, hebben we nog spelletjes gespeeld en zijn we lekker gaan slapen.

Maandag morgen zouden we rond 8 uur richting Kruger gaan rijden. Ruim 4 uur later kwamen we aan bij de onze lodge, waar we de komende 3 dagen zullen verblijven. Omdat het vandaag bizar warm was, 38 graden, zijn we direct nadat we de spullen in onze ‘tent’ – een accommodatie met boxspringbedden en een airco waar we in kunnen staan – hadden gelegd zijn we dan ook aan het zwembad gaan liggen voor verkoeling. Na een uur kregen we gezelschap van twee olifanten, welke de rest van de middag gebleven zijn. Toen ik besloot mama te videobellen en ze door had dat er twee olifanten pal achter me stonden leverde dit leuke taferelen op: “Kim!! Niet zo dichtbij! Ga daar eens weg!!”, Ellen daarentegen vond het wel cool en maakte heel leuk een screenshot. Even bellen met een olifant achter je alsof het de normaalste zaak van de wereld is, het is en blijft ongelofelijk wat we hier soms meemaken! In de avond hebben we gegeten bij de lodge, waar we eindelijk weer een fatsoenlijke maaltijd kregen met groentes en na het eten hebben we genoten van de dierengeluiden vanaf ons terras.

Dinsdag ochtend hebben we eerst ontbeten bij Wimpy en zijn we daarna boodschappen gaan doen. In eerste instantie wilden we naar een olifanten sanctuary gaan vandaag, maar toen we erachter kwamen dat ze nog olifanten ritjes aanboden besloten we hiervan af te zien, omdat we dit beide niet oke vonden. Als plan B zijn we naar Hoyo hoyo gegaan, dit is een traditioneel klein dorpje waar een oude stam nog in hutjes woont. Grappig om te zien! De gids stelde ons voor aan de Chief van de stam, welke 3 vrouwen en 25 kinderen heeft… “wat moet je ermee?” zeiden wij gelijk tegen elkaar. Nadat we een rondleiding door het dorpje gekregen hadden en wat met de Chief gesproken hadden gingen we nog bij een spirituele geneesvrouw langs, wat grappig was om te zien. Toen we weer terug kwamen bij onze accommodatie zijn we vanuit ons bed gaan genieten van het leuke uitzicht, omdat het vandaag niet zo heel mooi weer was – de temperatuur was letterlijk gehalveerd ten opzichte van de vorige dag en het miezerde. Na een tijdje kregen we honger en besloot ik tosti’s te gaan maken met Nederlandse kaas, lekker! Daarna hebben we nog spelletjes gespeeld bij de tent en in de avond hebben we weer bij de Lodge gegeten. Na het eten heb ik nog gebeld met Dilys en daarna ben lekker gaan slapen.

Woensdag stonden we om 5 uur op, omdat we op safari gingen: “Hakuna matata it means no worries for the rest of the day”. We hadden gekozen voor een full day game drive en wat was dit ontzettend gaaf! Nog geen 5 minuten in het park waren we al zebra’s, olifanten en giraffen tegen gekomen. Een tijdje later liepen er twee leeuwen heel rustig over de weg pal naast onze jeep en daarna spotte we ook nog een slapende leopard. Rond 9 uur gingen we eindelijk – mijn lichaam was al een tijdje aan het klagen – ontbijten en na het ontbijt mochten we ook de rest van ons big five lijstje afvinken. Zo ongelofelijk gaaf om al deze dieren in hun natuurlijke omgeving te kunnen zien! Ik ben nog steeds sprakeloos van al dit prachtige wat Afrika te bieden heeft! Moe en voldaan kwamen we rond 4 uur weer aan in ons hotel, waar ik bezig ben gegaan aan mijn blog en Simon heel lief eten voor ons geproduceerd heeft. Inmiddels hangen we in de tent op bed en zullen we hier vanavond waarschijnlijk ook niet meer vanaf komen.

Morgen gaan we via de panoramaroute terugrijden richting Johannesburg waar we – Simon 1 nacht en ik 2 nachten – in een hotel vlakbij het vliegveld zullen verblijven. Ondanks dat ik in het begin erg bang gemaakt was voor hoe onveilig Zuid-Afrika wel niet was, vind ik dat dit enorm is meegevallen. We hebben 4 momentjes gehad waar we zoiets hadden van hmmm dit voelt niet heel fijn, maar daar is het ook wel bij gebleven gelukkig. Met een enorm grote lach kijk ik terug op onze tijd in Zuid-Afrika. Wat is dit land gaaf! Keer op keer hebben we sprakeloos en vol ongeloof onze ogen uit staan kijken! Het enige minpuntje voor mij was dat, omdat het zo ‘onveilig’ is, we niet veel mee hebben kunnen krijgen van de Afrikaanse cultuur.

Veel liefs uit het koude – ja ik ben een nep-Afrikaan inmiddels, want ik zit te koukleumen met 20 graden – Afrika!

  • 12 Januari 2018 - 09:39

    Blizzy:

    Krugerpark lijkt mij fantastisch!!! Op naar je nieuwe avontuur!!! Kijk er nu al naar uit Kiimmie :-))) hopelijk verloopt je vliegreis een beetje vlot!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

World travels

Actief sinds 23 Okt. 2017
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 19468

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2017 - 31 December 2018

Down south!

Landen bezocht: